Wygląda na to, że Twoja lokalizacja to <country>

Przejdź na swoją regionalną stronę TENA z lokalnymi informacjami.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu - jak sobie z nim radzić?


Nietrzymanie moczu podczas kichania, kaszlu, śmiechu albo wysiłku fizycznego - czy ten problem dotyczy też Ciebie? Jeśli tak, warto jak najszybciej podjąć terapię. W wielu przypadkach leczenie tej powszechnej przypadłości jest bardzo skuteczne i pozytywnie wpływa na codzienny komfort. Oto kilka przydatnych porad co robić, aby pokonać wysiłkowe nietrzymanie moczu.



Wysiłkowe nietrzymanie moczu - przyczyny

Zauważasz, że zdarza Ci się nietrzymanie moczu przy kichaniu lub śmiechu i zastanawiasz się, jaka jest tego przyczyna. Otóż powodem krępującego wycieku moczu jest prawdopodobnie osłabienie mięśni dna miednicy, które nie są w stanie prawidłowo zaciskać cewki moczowej. Dlatego, gdy w pęcherzu rośnie ciśnienie, mocz z niego wycieka, a Ty nie potrafisz nad tym zapanować. Utrata kontroli nad pęcherzem podczas śmiechu, kaszlu, kichania, ćwiczeń albo podnoszenia ciężkich przedmiotów jest zaskakująca, zaś w sytuacjach towarzyskich może powodować stres, że ktoś inny zauważył Twój przykry „wypadek”. Co jesteś w stanie zrobić, aby zapobiec nietrzymaniu moczu w przyszłości?

 

Wysiłkowe nietrzymanie moczu - ćwiczenia 

Każda osoba, która zaobserwowała u siebie oddawanie moczu podczas kaszlu lub podobnych sytuacji, powinna jak najszybciej rozpocząć walkę z tym krępującym problemem. Podstawą leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu są ćwiczenia wzmacniające mięśnie dla miednicy (Kegla). Taki trening wpływa na poprawę zamknięcia oraz stabilizację cewki moczowej. U osób obarczonych wysiłkowym nietrzymaniem moczu ćwiczenia przynoszą zadowalające efekty, jednak trzeba je powtarzać systematycznie przez minimum 3 miesiące. Aby nauczyć się, jak napinać właściwe mięśnie, usiądź z lekko rozsuniętymi kolanami i wyobraź sobie, że podczas oddawania moczu próbujesz zatrzymać strumień. Ćwiczenia możesz wykonywać w różnych pozycjach: na stojąco, siedząco czy leżąco, najlepiej kilka razy w ciągu dnia.

 

Popuszczanie moczu podczas kichania, kaszlu, śmiechu - jakie inne metody terapeutyczne mogą pomóc?

Oprócz treningu mięśni Kegla lekarz może zarekomendować Ci środki farmakologiczne, jednak pamiętaj, że ćwiczenia to podstawa. Warto wiedzieć, że pomocne w terapii są pewne zmiany w stylu życia i diecie, bowiem to, co jesz i pijesz, również może mieć wpływ na popuszczanie moczu przy kaszlu czy kichaniu. Od czego zacząć? Jeśli masz nadwagę lub otyłość, czas unormować masę ciała, gdyż nadprogramowe kilogramy sprzyjają niekontrolowanemu oddawaniu moczu. Lekki jadłospis i regularna, dostosowana do możliwości aktywność fizyczna, pomogą Ci stopniowo uzyskać zdrową sylwetkę. Ponadto postaraj się ograniczyć alkohol i kofeinę, możesz też na próbę zrezygnować z napojów cytrusowych, które u niektórych osób mogą podrażniać pęcherz moczowy.

 

Jak na co dzień zabezpieczyć się przed niekontrolowanym wyciekiem moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu po porodzie, menopauzie lub na skutek osłabienia mięśni w wyniku starzenia się organizmu czy choroby to sytuacje, które nie muszą znacznie wpływać na Twój codzienny komfort i odbierać Ci przyjemności ze spotkań towarzyskich. Jednak nawet regularne ćwiczenia dają efekty dopiero po kilku miesiącach. Do czasu, kiedy zauważysz poprawę, warto sięgnąć po specjalistyczne środki ochrony. Jeśli nietrzymanie moczu wysiłkowe w Twoim przypadku jest łagodne, np. zdarza Ci się popuszczanie moczu podczas kaszlu, wystarczą zwykłe wkładki o anatomicznym kształcie, które dostępne są w wersjach dla kobiet i mężczyzn. Wygodnym rozwiązaniem jest także nowoczesna bielizna chłonna. Jeżeli masz mieszane nietrzymanie moczu, które pojawia się podczas wysiłku oraz z naglącym parciem, wówczas może Ci być potrzebna bardziej zaawansowana ochrona w postaci pieluch. Szeroka oferta marki TENA pomoże Ci wybrać coś na miarę indywidualnych potrzeb. Pamiętaj, że wysiłkowe nietrzymanie moczu to problem, z którym możesz sobie poradzić.