Wygląda na to, że Twoja lokalizacja to <country>

Przejdź na swoją regionalną stronę TENA z lokalnymi informacjami.

Kiedy i jak ćwiczyć mięśnie Kegla?


Mięśnie Kegla odpowiadają za podtrzymywanie narządów jamy brzusznej oraz pęcherza moczowego. Gdy ulegają osłabieniu lub uszkodzeniu, jedną z konsekwencji może być wysiłkowe nietrzymanie moczu. Ćwicząc mięśnie Kegla, można jednak temu zapobiec bądź wyleczyć zaistniały już problem.

Mięśnie Kegla – jak sprawdzić, gdzie się znajdują?

 

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą to zrobić w toalecie, w trakcie oddawania moczu, zaciskając mięśnie, aby powstrzymać strumień moczu. Napięte mięśnie cewki moczowej, odbytu, a w przypadku kobiet także pochwy, to właśnie mięśnie Kegla.

 

Ćwiczenia Kegla – jak wykonywać?

 

Aby wiedzieć, jak wykonać ćwiczenie prawidłowo, najłatwiej zrobić to w trakcie oddawania moczu, próbując po prostu przerwać strumień moczu. Należy przy tym pamiętać, że ćwiczeń na te mięśnie nie wolno przeprowadzać w trakcie czynności oddawania moczu, ponieważ może to wywołać stan zapalny dróg moczowych.

 

Ćwiczenia zwieraczy

 

Do uszkodzenia lub osłabienia mięśni dna miednicy może dojść po prostu w wyniku procesów starzenia się organizmu, ale również w rezultacie przebytego porodu, operacji (np. usunięcia gruczołu krokowego u mężczyzn), nadwagi lub otyłości, ciężkiej pracy fizycznej. Ćwiczenia mają za zadanie wzmocnić mięśnie. Dzięki temu można znacznie zredukować problem nietrzymania moczu albo nawet całkowicie go zlikwidować.

 

Osoby niemające problemów urologicznych również powinny wykonywać ćwiczenia w ramach profilaktyki. Ćwiczenie mięśni dna miednicy zapobiega późniejszym ewentualnym problemom z nietrzymaniem moczu, u mężczyzn zapobiega też problemom z prostatą, polepsza jakość życia seksualnego, a u kobiet ułatwia poród bez późniejszych komplikacji ginekologiczno-urologicznych.

 

Kiedy zaciskać mięśnie Kegla?

 

Ćwiczenia na te mięśnie są na tyle proste, że można wykonywać je w dowolnej chwili i miejscu. Pamiętajmy jednak, aby nie wykonywać ich w trakcie oddawania moczu – może to doprowadzić do zapalenia dróg moczowych. Decyzja o tym, kiedy zacisnąć mięśnie Kegla, zależy już od nas. Można wykonywać ćwiczenia odpoczywając na kanapie, prowadząc samochód czy w dowolnym innym momencie, choć wskazuje się często, że najskuteczniejsze są, gdy wykonuje je się, leżąc na wznak.

 

Mięśnie Kegla – jak używać, by ćwiczenia przyniosły efekt?

 

Ćwiczenia mięśni Kegla polegają na naprzemiennym zaciskaniu ich i rozluźnianiu. Co należy mieć przy tym na uwadze? Po pierwsze, podczas zaciskania mięśni dna miednicy, mięśnie ud i pośladków powinny pozostać rozluźnione. Po drugie, istotna jest kontrola oddechu podczas ćwiczeń. Mięśnie należy zaciskać podczas wydechu, a rozluźniać na wdechu. Po trzecie, konieczna jest systematyczność – ćwiczenia wykonujemy po kilka razy dziennie, każdego dnia. Efekty mogą pojawić się już po kilku tygodniach.

 

Pierwsze ćwiczenie to powolne zaciskanie i rozluźnianie mięśni Kegla. Zaciśnięcie, a następnie rozluźnienie, powinno trwać po 2 sekundy. Ćwiczenie można powtarzać w dowolnej liczbie serii – im więcej, tym lepiej. Drugie ćwiczenie polega na jak najmocniejszym zaciśnięciu mięśni na 5 sekund, a następnie 5-sekundowym rozluźnieniu. Po każdym rozluźnieniu można wykonać zacisk wytrzymałościowy, czyli zaciśnięcie mięśni Kegla z umiarkowaną siłą, ale na jak najdłużej – nawet do 1 minuty. Całość ćwiczenia należy powtórzyć 5–10 razy.

 

Kolejnym rodzajem ćwiczenia jest szybkie zaciskanie i rozluźnianie mięśni. Należy zacisnąć mięśnie jak najmocniej na 2 sekundy, następnie na 2 sekundy rozluźnić, i tak w serii po 5–10 powtórzeń, po kilka razy dziennie.

 

Mięśnie Kegla a bieganie i inne aktywności

 

Prawidłowo i regularnie wykonywane ćwiczenia mięśni Kegla pomogą poradzić sobie z nieprzyjemnymi skutkami wysiłkowego nietrzymania moczu – mogą położyć kres krępującemu jego popuszczaniu podczas śmiechu, kichnięcia, kaszlu czy wysiłku fizycznego, takiego jak bieganie, pływanie, itp. Przyczyniają się także do ogólnej poprawy zdrowia i kondycji organizmu. Z pewnością zatem warto ćwiczyć mięśnie Kegla. Ćwiczenia są naprawdę proste i przynoszą efekty!