Wygląda na to, że Twoja lokalizacja to <country>

Przejdź na swoją regionalną stronę TENA z lokalnymi informacjami.

Najlepsze ćwiczenia dla osób z problemem nietrzymania moczu


Nietrzymanie moczu to powszechna dolegliwość, a mimo to wielu z nas szuka pomocy na własną rękę, obawiając się wizyty u lekarza. To duży problem, bo dolegliwość najczęściej się pogłębia, wpływając jednocześnie na jakość naszego życia. Jak temu zapobiec? Na czym polega trening pęcherza moczowego?


Co to jest nietrzymanie moczu?

Nietrzymanie moczu, zgodnie z definicją International Continence Society (ICS), to sytuacja, w której dochodzi do wydalania moczu bez naszej woli. Wyróżnia się trzy jego podstawowe rodzaje:

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu (spowodowane jest osłabieniem mięśni dna miednicy; mocz wycieka z pęcherza mimowolnie podczas wysiłku fizycznego, kichania, kaszlu czy śmiechu),
  • naglące nietrzymanie moczu (potrzeba skorzystania z toalety jest bardzo silna, a do jego wypływu dochodzi w ciągu kilku sekund),
  • mieszane nietrzymanie moczu.

Leczenie nietrzymania moczu jest uzależnione od jego przyczyny. Pomóc może modyfikacja stylu życia (np. zmniejszenie masy ciała, zaprzestanie palenia tytoniu, unikanie kofeiny), farmakoterapia oraz leczenie zabiegowe. Wiele korzyści niosą też za sobą ćwiczenia na nietrzymanie moczu.

Problem z nietrzymaniem moczu – ćwiczenia

Ćwiczenia w nietrzymaniu moczu mogą mieć różny charakter. Urolodzy i fizjoterapeuci zalecają m.in.  kinezyterapię, masaż medyczny, biofeedback (biologiczne sprzężenia zwrotne), elektroterapię, magnetoterapię. Łagodzą one nietrzymanie moczu

Ćwiczenia mięśni Kegla na tle innych metod wyróżniają się jednak bezinwazyjnością. Łatwo też nauczyć się zasad prawidłowego treningu, a z czasem można go wykonywać praktycznie wszędzie, np. czekając na autobus, bo jest to niewidoczne dla otoczenia.

Trening mięśni Kegla to uznana przez lekarzy metoda profilaktyczno-lecznicza, nie tylko zapobiegająca i łagodząca objawy nietrzymania moczu, ale dająca wiele innych korzyści. Prawidłowo napięte i silne mięśnie Kegla o łatwy poród, z mniejszym ryzykiem komplikacji, ale też silniejsze doznania seksualne.

 

Nietrzymanie moczu u mężczyzn – ćwiczenia


Problem nietrzymania moczu dotyczy też mężczyzn, którzy z powodu wstydu jednak rzadko szukają specjalistycznej pomocy. W ich przypadku przyczyną problemów może być przerost prostaty, stąd warto jak najszybciej skonsultować się z urologiem. Lekarz zdiagnozuje chorobę i zaproponuje skuteczne metody leczenia.

Ewentualną farmakoterapię czy leczenie zabiegowe warto wspomóc o ćwiczenia na kontrolę pęcherza moczowego dla mężczyzn. I w tym przypadku chodzi głównie o trening mięśni Kegla, które są u panów zlokalizowane pomiędzy kością łonową a kością ogonową (końcowy odcinek kręgosłupa). Sięgają do gruczołu krokowego, kości guzicznej, środka krocza oraz odbytu. Oplatają podstawę męskiego przyrodzenia przy cewce moczowej.

Mocne mięśnie Kegla znacząco podnoszą jakość życia seksualnego, przyczyniają się do zwiększenia jakości nasienia i zabezpieczają przed problemami z prostatą. Pozwalają też kontrolować oddawanie moczu, co jest bardzo ważne w przypadku, jeśli męskim problemem jest nietrzymanie moczu. Ćwiczenia dla mężczyzn są podobne do kobiecego treningu.

W pierwszej kolejności należy zlokalizować mięśnie Kegla. Można to zrobić w toalecie podczas oddawania moczu, próbując go wstrzymać. Zaciskające się w danym momencie mięśnie to właśnie mięśnie Kegla. Ale uwaga: same ćwiczenia nigdy nie powinny być przeprowadzane z pełnym pęcherzem. Zanim przystąpimy do treningu, należy go opróżnić.

Trening powinien być regularny, wykonywany codziennie, np. rano i wieczorem. Systematyczność się opłaci. Efekty będą widoczne już po 4-5 tygodniach.