Dofinansowanie środków chłonnych ze środków publicznych - Aktualności

Zmiana Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 października 2022 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku.

Czym różni się dofinansowanie środków chłonnych wydawanych na zlecenie od refundacji innych wyrobów medycznych oraz leków?

Ceny wyrobów chłonnych dofinansowywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, tak jak i innych wyrobów medycznych z wykazu wyrobów medycznych na zlecenie, nie są ustalane przez Ministerstwo Zdrowia, tak ja ma to miejsce np. w przypadku innych wyrobów medycznych oraz leków refundowanych.

Ceny wyrobów chłonnych kształtuje wolny rynek i polityka cenowa poszczególnych dystrybutorów. W efekcie ostateczne ceny środków chłonnych TENA (oraz innych producentów) nigdy nie są sztywne i mogą się różnić pomiędzy aptekami, sklepami medycznymi lub aptekami internetowymi.

Dostępne na rynku cenniki sugerowane przez producenta marki TENA, są zawsze cennikami maksymalnymi i obowiązują tylko te apteki i sklepy medyczne, która są podwykonawcami producenta marki TENA. Pozostali dystrybutorzy mają pełną swobodę kształtowania cen, na co nie ma wpływu ani producent marki TENA ani Ministerstwo Zdrowia.

W odróżnieniu od systemu refundacji innych wyrobów medycznych oraz leków, pacjent ma swobodny wybór producenta, rodzaju środka chłonnego, rozmiaru i chłonności, dzięki czemu są one zawsze dopasowane do indywidualnych oczekiwań.

Stałe pozostaje tylko dofinansowanie NFZ – 70% do limitu 1 zł, 1,7zł lub 2,3 zł, w zależności od rodzaju i chłonności wyrobu. Różnica pomiędzy kwotą dopłaty NFZ, a ostateczną ceną wyrobu wynika z polityki handlowej dystrybutorów środków chłonnych.

Więcej informacji, w jaki sposób wyliczane są dopłaty pacjentów, znajdą Państwo na stronie.

Aby znaleźć wyroby chłonne TENA w najkorzystniejszej cenie, zalecamy porównywanie cen z wielu źródeł, także w sklepach i aptekach internetowych, które coraz częściej oferują wyroby chłonne także objęte dofinansowaniem przez NFZ.



Najważniejsze zmiany w limitach finansowania ze środków publicznych dla pieluchomajtek i ich zamienników:

  • Limit jest określany dla jednej sztuki produktu, a jego wysokość jest uzależniona od grupy produktowej oraz chłonności, do jakiej przypisany jest produkt.

  • Został wprowadzony dodatkowy limit 2,30 zł/szt: Obowiązują nowe kody wyrobów medycznych:

Wartość limitu

Minimalna chłonność

Kategoria produktu

1,00 zł za sztukę

450 g

dla wszystkich kategorii produktów

1,70 zł za sztukę

1000 g

dla majtek chłonnych

1,70 zł za sztukę

1400 g

dla pieluch anatomicznych i pieluchomajtek

2,30 zł za sztukę

1400 g

dla majtek chłonnych

2,30 zł za sztukę

2500 g

dla pieluchomajtek

 
  • Poniższe kody szczegółowe zastępują: P.100.PL i WK oraz P.101.PL i WK:
 

Kod Środka

Kod produktu

Grupa produktu

Limit finansowy refundowany w 70%

P.100
P.101

P.100.MCH1
P.101.MCH1

Majtki chłonne -
minimalna chłonność 1000 g

1,70

P.100
P.101

P.100.MCH2
P.101.MCH2

Majtki chłonne -
minimalna chłonność 1400 g

2,30

P.100
P.101

P.100.PM2
P.101.PM2

Pieluchomajtki -
minimalna chłonność 2500 g

2,30

P.100
P.101

P.100.PP
P.101.PP

Pieluchy anatomiczne, pieluchomajtki
- minimalna chłonność 1400 g

1,70

P.100
P.101

P.100.PW
P.101.PW

Pieluchomajtki lub zamienniki
- minimalna chłonność 450 g

1,00




  • Minimalny poziom chłonności dla środków chłonnych: 450 ml
  • Produkt TENA Lady Normal od 1 stycznia 2023 r. został wyłączony z cennika TENA 
  • Kody ogólne P.100 i P.101 nadal obowiązują i służą wyłącznie do wystawienia zleceń
  • Limit ilościowy wynosi 90 sztuk na 1 miesiąc
  • Pacjenci mogą sami decydować o rodzaju i liczbie sztuk środków chłonnych tym samym wysokości dopłaty (z uwzględnieniem miesięcznego limitu ilościowego 90 sztuk)

E- zlecenie

Planowana jest dalsza elektronizacja obecnego systemu e-potwierdzania zleceń i wprowadzenie tzw. pełnego e-zlecenia. 
Gdy tylko uzyskamy dodatkowe informacje, będziemy Państwa informować na bieżąco.
 

Data aktualizacji: 04.04.2023r.