Wygląda na to, że Twoja lokalizacja to <country>

Przejdź na swoją regionalną stronę TENA z lokalnymi informacjami.

Jakich gadżetów można użyć do ćwiczeń mięśni dna miednicy?


Mięśnie dna miednicy bywają najczyściej przez nas zapomniane. Zlokalizowane w dolnej części ciała, w okolicy miejsc intymnych, są lekceważone. To prowadzi do ich osłabienia, a w konsekwencji nie mogą one spełniać swojej funkcji. Jak trenować mięśnie miednicy i co może nam w tym pomóc?

Obręcz miedniczna zbudowana jest z umiejscowionej środkowo pojedynczej kości krzyżowej oraz parzystej kości miednicznej, która stanowi największe pod względem masy oraz najszersze kości szkieletu. Boczne ściany miednicy pokryte są mięśniami, a każdy z nich pełni istotną funkcję.

Mięśnie dna miednicy i krocza pomagają utrzymać pozycję pionową (stabilizują tułowie). Biorą udział w procesie oddawania moczu i stolca. Podpierają też narządy wewnętrzne: pęcherz moczowy, macicę, pochwę oraz odbyt. By spełniały swoje zadanie, muszą być elastyczne i mocne. Niestety, z wiekiem ulegają osłabieniu. Przyczyniają się do tego również: siedzący tryb życia, liczne porody naturalne, zaparcia. Gdy mięśnie miednicy mniejszej słabną, pojawiają się problemy, m.in. ból w dolnym odcinku kręgosłupa, nietrzymanie moczu, dyskomfort podczas stosunku seksualnego. W wielu przypadkach można ich jednak uniknąć. Wystarczy regularnie ćwiczyć, w czym pomóc mogą odpowiednie gadżety.

Trening mięśni dna miednicy

Ćwiczenia mięśni dna miednicy utożsamiane są z mięśniami Kegla. I słusznie, bo to ich potoczna nazwa. Wzięła się od nazwiska dr. Arnolda Kegla, który w latach 40. XX wieku opracował naukowe podstawy rehabilitacji mięśni dna miednicy. Były one dedykowane przede wszystkim pacjentkom z nietrzymaniem moczu, bo systematycznie wykonywane, były bardzo skuteczne.

Dziś o mięśniach Kegla wiemy zdecydowanie więcej. Ich trening, wykonywany prawidłowo i systematycznie, to łatwiejszy poród, mniejsze ryzyko powikłań z nim związanych, a także silniejsze doznania seksualne. Nadal jest to również uznana metoda leczniczo-profilaktyczna w przypadku nietrzymania moczu. Jest bezinwazyjna, tania i może być wykonywana niemal wszędzie, bo zaciskanie i rozluźnianie mięśni dna miednicy jest niewidoczne dla otoczenia.

Prawidłowego wykonywania ćwiczeń można się nauczyć od fizjoterapeuty. Jest też całe mnóstwo związanych z tym tematem poradników. By trening dał lepsze efekty, można sięgnąć po jeden z wielu gadżetów. Niektóre z nich, np. kulki gejszy, są traktowane wyłącznie jako zabawka erotyczna. Nic bardziej mylnego! To również dobry przyrząd do ćwiczenia mięśni miednicy.

Połączone sznurkiem kulki gejszy wkłada się do pochwy. Na początku można z nimi wykonywać proste ćwiczenia, np. poruszać miednicą w przód, tył i na boki. Z czasem jednak warto pójść krok naprzód i zakładać je również podczas aktywności fizycznej czy spaceru. Co ważne, kulki gejszy powinny znajdować się w pochwie nie więcej niż 3 godziny dziennie.

Dostępny jest ponadto specjalny przyrząd do ćwiczenia mięśni Kegla. Wprowadza się go do pochwy podobnie jak tampon. Gdy się poruszamy, znajdująca się wewnątrz metalowa kulka zaczyna drżeć, stymulując odpowiednie partie mięśni. Przyrząd jest bardzo dyskretny i bezpieczny. Szczególnie poleca się go kobietom po porodzie oraz mającym problem z nietrzymaniem moczu.

Gadżety wspomagające trening mięśni dna miednicy można kupić w aptece lub w sklepach internetowych. Nie powinny być traktowane jako coś wstydliwego, wręcz przeciwnie – ich używanie oraz regularny trening mięśni Kegla to przejaw troski o własne zdrowie i samopoczucie.