Opieka i nocne nietrzymanie moczu: w jaki sposób można wpłynąć na poprawę snu zarówno własnego, jak i bliskiej osoby

Sen odgrywa niezwykle ważną rolę dla zdrowia. Jest równie istotny jak dieta i ćwiczenia. Jednak zapewnienie przespanej nocy osobie, zmagającej się z nietrzymaniem moczu, lub potrzebującej pomocy w korzystaniu z toalety, może być nie lada wyzwaniem. Na szczęście istnieją sposoby na to, aby ułatwić życie zarówno opiekunowi, jak i podopiecznemu. Oto kilka kroków, które możesz podjąć, aby zminimalizować zakłócenia snu i zwiększyć wydajność opieki w ciągu nocy. 

Wyeliminuj stan możliwy do wyleczenia

Wraz z wiekiem w naszych ciałach zachodzą różne zmiany, które mogą powodować potrzebę częstszego opróżniania pęcherza w ciągu nocy. Sen staje się płytszy, działanie nerek osłabia się, a pęcherz traci swoją elastyczność. Niemniej jednak niekiedy za nocnym nietrzymaniem moczu może kryć się przypadłość, którą można leczyć. Jeśli masz podejrzenia tego typu, zasięgnij porady lekarskiej w celu wyeliminowania infekcji układu moczowego lub innej dolegliwości, którą można leczyć.  

Dostosuj opiekę dzienną do pielęgnacji nocnej

Na pozór oczywiste środki, takie jak unikanie kofeiny i nadmiernego przyjmowania płynów przed położeniem się spać lub dopilnowanie opróżnienia pęcherza i wydalenia stolca, mogą mieć zasadnicze znaczenie. Jeśli Twój bliski śpi w ciągu dnia, upewnij się, aby drzemka nie była zbyt długa, by nie zakłócała snu w ciągu nocy. Co więcej, staraj się utrzymać stały cykl snu i zachęcaj do chodzenia spać o tej samej porze. Leki, takie jak substancje moczopędne, również mogą spowodować wzrost pragnienia i przyjmowania płynów, a to prowadzi do częstych wizyt w toalecie w ciągu nocy. Poproś lekarza o zmianę lęków lub godzin ich podawania.  

Wspieraj nawyki, które sprzyjają snowi

Przyjrzyj się nawykom, które mogą zaburzać spokojny sen w nocy. Czy Twój członek rodziny ma wystarczającą ilość świeżego powietrza i ćwiczeń? Czy istnieją jakieś uporczywe źródła bólu, które mogą powodować bezsenność? Jeśli tak się dzieje, to może nadszedł czas, aby przyjrzeć się środkom przeciwbólowym jeszcze raz? Warto również przeanalizować wieczorne zajęcia. Czy oglądanie telewizji przed snem nie jest zbyt pobudzające? Może wieczorną lampkę wina warto zamieć na delikatne ćwiczenia rozciągające, lekturę lub słuchanie łagodnej muzyki w celu uspokojenia umysłu? 

Podejmij kroki, aby nie robić błędów

Spacer w ciemnościach do łazienki, kiedy jesteśmy senni, może skończyć się wypadkiem. Postawienie wieczorem przenośnej toalety obok łóżka może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i uprościć cały proces. Ewentualnie można zamontować lampki na czujniki, które pomogą krewnemu zobaczyć całą drogę do łazienki w ciągu nocy. Pamiętaj, aby uprzątnąć trasę i usunąć niezamocowane chodniki i inne przedmioty stanowiące potencjalne zagrożenie.  

Stwórz miejsce sprzyjające odpoczynkowi

Pamiętaj, że Twój sen też jest ważny. W razie potrzeby śpij w osobnym pokoju. Spraw, by było to miejsce odpoczynku, które sprzyja naturalnemu procesowi zasypiania, i było wolne od bodźców powodujących niepokój lub stres. Jeśli istnieje taka potrzeba, zakup elektroniczną nianię, aby mieć bliski kontakt z podopiecznym. Jeśli Twój bliski cierpi na zaawansowane stadium demencji i nocne chodzenie stwarza realne ryzyko, rozważ zamontowanie alarmu przy łóżku, który poinformuje Cię, jeśli Twój podopieczny wstanie z łóżka. 

Podejdź do swych trosk pragmatycznie

Nie ma sensu siedzieć i zamartwiać się godzinami o opiekę nad krewnym kosztem własnego snu. Aby „wyłączyć głowę”, pomocne może okazać się znalezienie czasu w ciągu dnia na chwilę refleksji i planowanie. Spisz listę zadań do zrobienia i odłóż ją do następnego dnia. Fakt, że zostało to zrobione, może umożliwić Ci spokojniejsze zaśnięcie. 

Dopilnuj prawidłowego wypróżniania

Nietrzymanie stolca w ciągu nocy może prowadzić do frustracji i niekomfortowej sytuacji. W przypadku osób starszych kontakt z kałem szybko prowadzi do uszkodzeń skóry. Wypróżnianie się w ciągu dnia umożliwi zminimalizowanie ryzyka oddania stolca w ciągu nocy. Jeśli Twój bliski ma biegunkę, lekarz może przepisać lek, który umożliwi oddawanie bardziej stałych stolców. Jeśli jednak sytuacja jest odwrotna, w przypadku zaparć może pomóc zmiana w diecie – na przykład zwiększenie przyjmowania płynów i jedzenia bogatego w błonnik. Również ćwiczenia ukierunkowane na wzmacnianie mięśni dna miednicy mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego wypróżniania się. 

Zadbaj o delikatną skórę

Dyskomfort spowodowany podrażnieniem skóry może w znacznym stopniu wpływać na sen, jak również w niektórych przypadkach przyczynić się do zwiększonej potrzeby opróżniania pęcherza w ciągu nocy. Aby pomóc utrzymać naturalnie zdrową skórę, marka TENA opracowała 3-etapowe rozwiązanie dla zachowania zdrowia skóry u osób zmagających się z nietrzymaniem moczu.

TENA Pants Super Night

Zaprojektowane z myślą o spokojnym śnie. Zapewnij swojemu bliskiemu uczucie suchości.

Starsza kobieta śpi spokojnym snem w swoim łóżku. Na pierwszym planie znajduje się opakowanie TENA Pants Super Night.

Opakowanie podpasek na nietrzymanie moczu TENA ProSkin Comfort

Utrzymuj suchą skórę, zarówno w ciągu dnia, jak i nocy, dzięki produktom chłonnym TENA ProSkin, które ograniczają wilgoć.

Opakowanie nawilżanych chusteczek TENA ProSkin

Utrzymuj skórę w czystości dzięki nawilżanym chusteczkom i kremom myjącym TENA ProSkin.

Opakowanie kremu ochronnego TENA Barrier Cream ProSkin

Chroń skórę, nakładając krem z cynkiem TENA ProSkin Zinc w momencie, kiedy skóra jest podrażniona, lub krem ochronny TENA Barrier Cream ProSkin zapewniający barierę przed czynnikami podrażniającymi.

Zadbaj o komfort, wsparcie i ochronę

Może i nie masz kontroli nad nocnym nietrzymaniem moczu u bliskiej Ci osoby, jednak możesz wpłynąć na to, że będzie ono mniej nieprzyjemne. Upewnij się, że produkt na nietrzymanie moczu ma odpowiednią chłonność, która wystarczy na całą noc, i że został on prawidłowo założony w celu uniknięcia podrażnień skóry i wycieków na piżamę lub pościel. Jeśli nadal dochodzi do wycieków, postaraj się zrozumieć ich przyczynę. Czy poziom chłonności produktu jest za mały? Czy produkt obluzowuje się lub spada w ciągu nocy? W takim przypadku konieczne może być nałożenie podkładu na łóżko lub nawet zabezpieczenie materaca przed wilgocią. 

TENA Pants Super Night – zaprojektowane z myślą o stosowaniu na noc

W TENA mamy świadomość, że przespanie całej nocy może być nie lada wyzwaniem podczas opieki nad osobą w zaawansowanym wieku doświadczającą nietrzymania moczu. Z tego powodu opracowaliśmy TENA Pants Super Night z systemem Lie Down Protection – produkt został specjalnie zaprojektowany z myślą o zapewnianiu delikatnej skórze uczucia suchości na dłużej.