Wskazówki i rady dotyczące postępowania w przypadku nietrzymania moczu

Najpierw warto sprawdzić, czy już kilka drobnych zmian w trybie życia nie da pozytywnych efektów.

Pij w normalnych ilościach

Być może będziesz chciała ograniczyć ilość wypijanych płynów, ale to może prowadzić do zagęszczenia moczu, co tylko pogorszy stan pęcherza i doprowadzi do jego większej aktywności. Zalecamy, abyś piła tyle, co zwykle, zgodnie ze swoim naturalnym zapotrzebowaniem. To powinno wystarczyć do zachowania zdrowego, jasnosłomkowego koloru moczu. Jak można się domyślić, wypijanie zbyt dużych ilości płynów zwiększy tylko konieczność „wychodzenia za potrzebą”, a zatem staraj się zachować zdrową równowagę.

Napoje na przyjęciach

Z życia należy korzystać, a nietrzymanie moczu nigdy nie powinno ograniczać twoich przyjemności! Musisz jednak mieć świadomość, że kofeina, alkohol i napoje gazowane są moczopędne, przez co będziesz odwiedzać toaletę jeszcze częściej.

Kontrola wagi ciała


Nietrzymanie moczu i nadwaga są ze sobą powiązane. Jeśli więc planujesz trochę schudnąć, to masz dobrą motywację.

Jeżeli palisz

W gruncie rzeczy to nie samo palenie powoduje nietrzymanie moczu, ale kaszel, który może wywoływać nacisk na pęcherz. Być może więc jest to kolejny powód, aby z palenia zrezygnować?

Gimnastyka i ruch (bez nadmiernego wysiłku)


W kontroli trzymania moczu często mogą pomóc ćwiczenia mięśni dna miednicy, dlatego też tego typu fizjoterapię na ogół uznaje się za pierwszą metodę leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu. Okazuje się, że dzięki regularnym i właściwym ćwiczeniom dna miednicy w nawet 70% lekkich i umiarkowanych przypadków można osiągnąć poprawę lub nawet wyleczenie w ciągu 3 do 6 miesięcy. Pamiętaj jednak, że aby efekt był trwały, ćwiczenia te należy kontynuować. Ćwiczenia te przynoszą efekt dzięki przywróceniu kontroli nad mięśniami, które odpowiadają za zamknięcie cewki moczowej. Nigdy nie jest za późno, aby zacząć — nawet w wieku 70-80 lat możesz spowodować złagodzenie objawów. Aby przejrzeć szczegółowy przewodnik po ćwiczeniach, odwiedź strefę ćwiczeń.

Aby pomóc Ci w poprawnym wykonywaniu tych ćwiczeń, specjalista może zalecić takie techniki, jak biofeedback i stymulacja elektryczna.

Przyrządy medyczne

Jeżeli fizjoterapia nie wystarcza, lekarz może rozważyć jeszcze kilka innych opcji. Tymczasowo można założyć cewnik z przenośnym zbiornikiem drenującym, w szczególności jeżeli nietrzymanie moczu jest wynikiem innego zabiegu operacyjnego, po którym powracasz do zdrowia.
Najczęściej stosowanym środkiem ochrony przed nietrzymaniem moczu są produkty wchłaniające. Są one specjalnie zaprojektowane do ochrony przed wyciekaniem moczu i ochrony zapachowej. Dostępne są w wielu rozmiarach i na wielu poziomach chłonności. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o korzyściach z ochrony przed nietrzymaniem moczu.

Lekarstwa i zabiegi operacyjne

W niektórych krajach na receptę dostępne są leki mające zastosowanie w leczeniu wysiłkowego nietrzymania moczu. Są też przypadki, kiedy urolog lub urolog-ginekolog może rozważyć zastosowanie procedur chirurgicznych. Aby szczegółowo zorientować się w tych możliwościach, najlepiej poradzić się specjalisty z dziedziny nietrzymania moczu lub urologa.

Uprość sobie życie

Gdy nagle musisz udać się do WC, warto uniknąć biegu z przeszkodami i zmagania się z własnymi ubraniami. Dopilnuj więc, aby dostęp do twojej toalety był łatwy, i unikaj nieporęcznych ubrań z niewygodnymi zapięciami.

Możesz także zacząć trenować pęcherz — metoda, która może zadziałać nawet w 50% przypadków. Chodzi tu o stymulowanie pęcherza do przetrzymywania większych ilości moczu przez dłuższy czas i ograniczanie liczby oddawań moczu. Aby to osiągnąć, należy powstrzymywać się od „pójścia za potrzebą” tak długo, jak to możliwe. Dzięki temu pęcherz powinien przestać „przesadzać” z sygnalizowaniem potrzeby, gdy jest napełniony tylko do połowy. Z czasem staje się to coraz łatwiejsze.

Czy ćwiczenia mogą pomóc?


Ćwiczenia dna miednicy mają zastosowanie najczęściej w wysiłkowym nietrzymaniu moczu, ale stwierdzono, że w niektórych przypadkach nietrzymania moczu z powodu parcia naglącego także okazały się skuteczne. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź strefę ćwiczeń
 

Pomoc w radzeniu sobie z mieszanym nietrzymaniem moczu

W przypadku mieszanego nietrzymania moczu najlepiej jest skoncentrować się na symptomach dominujących i najpierw próbować zaradzić tym najważniejszym. Możesz więc zacząć od ćwiczeń na mięśnie dna miednicy w przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu lub od ponownego trenowania pęcherza w przypadku nietrzymania moczu z powodu parcia naglącego. Następnie, gdy główne symptomy zelżeją, zacznij zajmować się pozostałymi objawami.

Pomoc w radzeniu sobie z funkcjonalnym nietrzymaniem moczu


Jeżeli fizyczna lub psychiczna ułomność uniemożliwia Ci dotarcie do toalety na czas, nie jest to bynajmniej Twoja wina. Nie można dopuścić do tego, by powodowało to stres i zmartwienia. W tego typu okolicznościach w sensie medycznym do zrobienia jest niewiele, jednak stosując środki ochrony przed nietrzymaniem moczu, możesz ograniczyć skutki wszelkich wypadków do minimum.  Dzięki temu możesz zawsze być spokojna, że wyciekły mocz zostanie w pełni wchłonięty, a Ty będziesz czuć się świeżo, sucho i wygodnie.