Śpij spokojnie – nietrzymanie moczu nie musi być twoim koszmarem

Na dwie godziny przed położeniem się spać nie pij płynów, używaj pieluch na noc i zabezpiecz łóżko miękkim podkładem higienicznym, a mimo nietrzymania moczu rano obudzisz się wypoczęta.

Jak się przygotować do snu

Zagęszczony mocz ma bardziej intensywny zapach, dlatego osoby z inkontynencją powinny wypijać co najmniej półtora litra wody dziennie w regularnych małych porcjach. Zaplanuj to tak, by ostatnią dawkę przyjąć najpóźniej na dwie godziny przed położeniem się spać.

Jaki produkt założyć na noc

Na noc używaj pieluch, które mają większą chłonność w porównaniu do tych zakładanych na dzień. Dzięki temu doskonale sprawdzają się u osób z inkontynencją w czasie dłuższych przerw między zmianami wkładu – w podróży, w pracy, w której nie możesz wyjść na przerwę, czy właśnie podczas snu. Pielucha nie przecieknie, jeśli dopasujesz ją do stopnia nietrzymania moczu i dobierzesz właściwy rozmiar tak, by była dobrze dopasowana do ciała, ale nie powodowała ucisku i dyskomfortu. Przed położeniem się spać zwróć szczególną uwagę, czy produkt jest dobrze założony i gotowy do użycia. Wkład chłonny, przedtem sprasowany, powinien być spulchniony, a falbanki ochronne po bokach podniesione, dobrze przylegające do ciała i niezawinięte.

Czym zabezpieczyć łóżko i pościel

Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad używania pieluch, ryzyko poplamienia pościeli i materaca jest minimalne. Dla maksymalnego bezpieczeństwa i twojego komfortu psychicznego możesz dodatkowo zabezpieczyć łóżko miękkim podkładem higienicznym na noc. Może on mieć różną wielkość i stopień chłonności. Przykładowo podkłady Tena są dostępne w dwóch rozmiarach – 60x60 lub 60x90 cm – i dwóch wersjach, Normal oraz Plus, różniących się między sobą strukturą i budową warstwy chłonnej. Najważniejsze, by powierzchnia chłonna, która styka się ze skórą, była gładka i delikatna, by nie wywoływała podrażnień skóry, a powłoka zewnętrzna powinna zapobiegać przesuwaniu się produktu po prześcieradle.

Jak układać się do spania

Najlepszą pozycją, jaką możesz przybrać podczas snu, jest leżenie na plecach z wyprostowanymi nogami. Przy takim ułożeniu ciała mięśnie odpoczywają, dzięki czemu obudzisz się zrelaksowana i wypoczęta. W takim ułożeniu występuje też najmniejsze ryzyko podwinięcia wkładki higienicznej czy przesunięcia się podkładu higienicznego na łóżku. Wprawdzie ten sam efekt daje leżenie na brzuchu, ale specjaliści odradzają tę pozycję ze względu na nadmierne napięcie w dolnej części kręgosłupa i nienaturalny skręt karku. Najbardziej ryzykowna dla kobiet z inkontynencją jest ulubiona pozycja wielu osób, czyli spanie na boku. Takie ułożenie ciała nie jest zalecane, ale jeśli nie umiesz zasnąć inaczej, pamiętaj, by nie podkurczać nóg.