Cierpisz na inkontynencję? Nie rezygnuj z biegania!

Wiele kobiet rezygnuje z uniwersalnej aktywności fizycznej, jaką jest bieganie, ze względu na problem nietrzymania moczu. Niesłusznie – przed skutkami wysiłkowego nietrzymania moczu można się skutecznie zabezpieczać.

Jak wynika z badań epidemiologicznych, dolegliwości związane niekontrolowanym wyciekiem, czyli nietrzymaniem moczu (inkontynencją), dotykają około 10% ludzi w różnym wieku. Na przypadłość tę najczęściej skarżą się kobiety w średnim i starszym wieku. Zakłada się, że prawdopodobieństwo wystąpienia tego schorzenia zwiększa się z wiekiem. O możliwościach wystąpienia tego typu zaburzenia układu moczowego decydują również inne czynniki, takie jak tryb życia (aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób urologicznych), sposób odżywiania, częstotliwość występowania infekcji układu moczowego oraz przejście zabiegów ginekologicznych.

Zdrowotne aspekty biegania

Jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej jest bieganie. Codzienny jogging to najprostsza metoda poprawienia kondycji, usprawnienia pracy mięśni, a dzięki kompleksowemu zaangażowaniu organizmu pozwala również na poprawę funkcji różnych narządów i układów w organizmie. Umiarkowany wysiłek podczas biegania korzystnie wpływa na przyśpieszenie metabolizmu, a dzięki aktywacji układu krążenia, zwiększonej pracy serca i innych mięśni angażowanych podczas ćwiczeń pośrednio wzmacnia szereg innych układów i narządów, które determinują sprawne funkcjonowanie organizmu. Codzienna dawka tego typu wysiłku zalecana jest osobom w różnym wieku, szczególnie tym, które pragną jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem. Niewskazane jest również rezygnowanie z biegania w przypadku pojawienia się drobnych dolegliwości zdrowotnych (jeżeli nie przyczyniają się do pogłębienia problemu). Wśród kobiet częstym powodem rezygnacji z regularnego wysiłku fizycznego jest pojawienie się problemu nietrzymania moczu. Wczesne rozpoznanie tej dolegliwości umożliwia zapobieganie jej skutkom zarówno poprzez terapie farmakologiczne, jak i działania prewencyjne. Kobiety zapominają również, że na rynku istnieje wiele produktów, które mogą zabezpieczyć przed pojawieniem się niekomfortowych sytuacji podczas biegania – do produktów tego typu można zaliczyć specjalistyczne podpaski TENA Lady.

Klasyfikacja przyczyn nietrzymania moczu

Klasyfikację dolegliwości urologicznych przedstawiło stowarzyszenie International Continence Society (ICS), którego działania kładą nacisk na poprawę jakości życia osób dotkniętych inkontynencją, chorobami jelit i zaburzeniami dna miednicy. Według przedstawionych przez ICS definicji dolegliwości nietrzymanie moczu podzielono na dwie grupy. Do pierwszej z nich zaliczono wysiłkowe nietrzymanie moczu, które jest efektem ciągłego skurczu mięśni powodowanych przez wysiłek fizyczny (np. podczas biegania) lub w efekcie nagłego skurczu mięśni podczas śmiechu, kichania i kaszlu. Druga grupa to naglące nietrzymanie moczu, które objawia się niekontrolowanym wyciekiem moczu zaraz po pojawieniu się uczucia parcia naglącego. Wśród innych rodzajów nietrzymania moczu wymienić należy: moczenie, ciągłe nietrzymanie moczu i pozacewkowe nietrzymanie moczu – w tych wypadkach podczas leczenia pomocne są pampersy dla dorosłych.

Przeciwdziałanie w problemach układu moczowego

Istnieje wiele metod leczenia uporczywego nietrzymania moczu, między innymi metody farmakologiczne, elektrostymulacyjne czy chirurgiczne. W początkowej fazie leczenia, prócz preparatów leczniczych, zaleca się również zmianę trybu życia. Pierwszym krokiem jest zmniejszenie masy ciała, gdyż nadwaga i otyłość sprzyjają inkontynencji. Dodatkowo warto zrezygnować z napojów, które zawierają kofeinę. Wszelkie terapie farmakologiczne można dodatkowo wspierać poprzez trening pęcherza i mięśni dna miednicy. Możliwe jest ćwiczenie z wykorzystaniem krótkich serii wzmacniających mięśnie w obrębie miednicy. Nie należy jednak zapominać o aktywności całego organizmu. Jako że obręcz biodrowa jest uznawana za centrum sterowania ruchami całego ciała (górnej i dolnej części ciała), za idealny sposób wzmocnienia mięśni w okolicy miednicy uznawane są ćwiczenia, które uaktywniają całe ciało – w tym właśnie bieganie.