3 zasady, które ułatwią ci życie z inkontynencją

Inkontynencja, czyli nietrzymanie moczu, sama w sobie nie jest chorobą, lecz jedynie objawem jednego lub kilku z wielu możliwych schorzeń. Nie oznacza to jednak, że nic nie można na nią poradzić. Korzystanie z odpowiednich artykułów higienicznych, dbanie o higienę i wzmacnianie mięśni dna miednicy za pomocą ćwiczeń – oto 3 niezawodne sposoby, które sprawią, że odczujesz wyraźną poprawę jakości życia.

1. Ochrona w nietrzymaniu moczu

Inkontynencja jest szczególnie przykra i dolegliwa ze względu na różne reakcje osób z otoczenia. Kobiety z lekkim nietrzymaniem moczu, często nieświadome wagi tej przypadłości, radzą sobie, próbując np. zabezpieczać się przed jej skutkami domowymi sposobami – stosując watę, ligninę lub podpaski. Niestety w tym przypadku ich chłonność jest zawodna, ponieważ mocz jest znacznie rzadszy od krwi menstruacyjnej. Aby mieć gwarancję, że mocz nie poplami bielizny, najlepiej korzystać z nowoczesnych wkładek urologicznych, które mają nie tylko wielokrotnie lepszą chłonność, ale również neutralizują nieprzyjemne zapachy.

2. Dbanie o higienę

Bez względu na powód i stopień inkontynencji, trzeba starać się utrzymywać skórę w czystości. Najlepiej byłoby każdorazowo po niekontrolowanym popuszczeniu moczu delikatnie obmyć okolice narządów płciowych ciepłą wodą z płynem do higieny intymnej. Ma on odpowiednie pH, które pomaga zachować równowagę mikrobiologiczną pochwy. Oczywiście w wielu miejscach, na przykład w pracy, możesz nie mieć możliwości podmywania się, dlatego warto zawsze mieć przy sobie chusteczki do higieny intymnej. Są one nasączone środkiem bakterio- i grzybobójczym, który zapobiega niekorzystnym zmianom na powierzchni skóry, oraz substancją nawilżającą, która ma działanie kojące. Choć bywa to uciążliwe, wytrwałe stosowanie się do tego zalecenia pomoże uniknąć podrażnień skóry oraz infekcji dróg rodnych i układu moczowego.

3. Wzmacnianie mięśni dna miednicy

Często u kobiet inkontynencję zmniejsza lub nawet całkowicie usuwa wzmocnienie mięśni dna miednicy zwanych mięśniami Kegla. Podtrzymują one narządy wewnętrzne znajdujące się w jamie brzusznej, w tym pęcherz moczowy. Ćwiczenia na mięśnie Kegla, na przykład te wykonywane na dużej dmuchanej piłce, bez problemu znajdziesz w internecie. Pamiętaj, by opróżnić pęcherz tuż przed treningiem, na jego czas użyj wkładki higienicznej, a po nim uzupełnij płyny. Nie bój się pić wody, kiedy czujesz pragnienie. Nie wpłynie to na zwiększenie nietrzymania moczu. Organizm potrzebuje określonej ilości płynów, a odwodnienie może być groźne dla zdrowia. Spowodowane nim zagęszczenie moczu może prowadzić do wtórnego podrażnienia i infekcji pęcherza. W takiej sytuacji objawy nietrzymania moczu mogą się jeszcze dodatkowo nasilić. Warto za to unikać alkoholu, kawy i słodzonych napojów gazowanych, które mają działanie moczopędne.