Wygląda na to, że Twoja lokalizacja to <country>

Przejdź na swoją regionalną stronę TENA z lokalnymi informacjami.

Leczenie i ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy


Obecnie dostępnych jest wiele metod leczenia, ale warto także wykonywać ćwiczenia redukujące tę dolegliwość.

Osoba ćwicząca pilates ze stopami na piłce do pilates.


Ćwiczenie mięśni dna miednicy

Ćwiczenie mięśni dna miednicy oznacza wzmacnianie mięśni dających podparcie cewce moczowej i pęcherzowi. Ćwiczenia polegają na celowym kurczeniu i rozkurczaniu tych partii mięśni, aby poprawić ich siłę i pracę, co przekłada się na profilaktykę nietrzymania moczu.
 
Trening pęcherza oznacza dążenie do przejęcia kontroli nad opróżnianiem pęcherza poprzez planowanie wizyt w toalecie i zwracanie uwagi na czas między kolejnymi opróżnieniami pęcherza. Osoba pijąca półtora litra wody dziennie zazwyczaj musi pójść do toalety do 8 razy w ciągu dnia. Wyższa liczba wizyt może sugerować konieczność trenowania pęcherza.
 
Trening pęcherza polega na uświadomieniu sobie wzorów nietrzymania moczu oraz wypracowaniu nowych nawyków opróżniania pęcherza. Oznacza to unikanie niepotrzebnych wizyt „na wszelki wypadek” oraz opróżnień „na ostatnią chwilę”. Trening pozwala przyzwyczaić pęcherz do przetrzymywania większej ilości moczu oraz wydłużenia czasu między wizytami w toalecie. Odwrócenie uwagi od odczuwanego parcia na mocz oraz kurczenie mięśni dna miednicy zamiast natychmiastowej wizyty w toalecie, gdy pojawia się parcie, to efektywne metody treningu pęcherza. Równie pomocne może być planowanie wizyt w toalecie oraz prowadzenie dziennika opróżnień pęcherza. Dzięki tym metodom można stopniowo wydłużać czas między wizytami w toalecie oraz odzyskać kontrolę nad opróżnianiem pęcherza.
 
Modyfikacje behawioralne oznaczają zmianę stylu życia, aby zredukować, zapobiec albo leczyć nietrzymanie moczu. Wśród zmian można wymienić unikanie zbyt dużej (oraz zbyt małej) ilości wypijanych płynów w ciągu dnia oraz powstrzymanie się od spożywania napojów podrażniających pęcherz (np. kawy, napojów energetycznych). Warto także wprowadzić systematyczną aktywność fizyczną oraz zmienić dietę na mniej kaloryczną, co niekiedy pomaga zredukować nietrzymanie moczu. Kolejną modyfikacją behawioralną jest dbanie o zdrowe nawyki toaletowe.
 
Oprócz treningu pęcherza dostępnych jest kilka innych metod leczenia. Biofeedback to metoda gromadzenia i pomiaru danych, np. poprzez zastosowanie sensorów i komputera do monitorowania ćwiczeń mięśni dna miednicy, aby określić, czy następuje skurcz właściwych partii mięśni. Dostępne są także urządzenia wspierające cewkę moczową, pęcherz, pochwę, macicę oraz odbytnicę. Możliwe są również ostrzykiwania wypełniaczami w okolicy cewki moczowej w celu uzyskania dodatkowego podparcia, a także zabiegi chirurgiczne.
 
Polecamy także nasze produkty dla osób z nietrzymaniem moczu, które pomagają kontrolować i radzić sobie z tą dolegliwością.
 
Czytaj dalej i odwiedź stronę TENA dopasowaną do Twoich potrzeb.
 

Z troski o Ciebie

TENA Kobiety

Dla kobiet z nietrzymaniem moczu.
Brunetka uśmiechająca się do kamery

TENA Mężczyźni

Dla mężczyzn z nietrzymaniem moczu.
Brodaty mężczyzna w średnim wieku, uśmiechający się do aparatu

Z troski o innych

TENA Opiekunowie

Dla opiekunów osób z nietrzymaniem moczu.
Starsza kobieta i jej młodsza krewna radośnie spędzają czas w swoim towarzystwie

Pracownicy służby zdrowia

Dla osób, które zawodowo dbają o pacjentów z nietrzymaniem moczu.
Pielęgniarka i starsza kobieta radośnie spędzają czas w swoim towarzystwie

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.